Műanyag láncos kotrók
A hazai ipari-, ivó- és szennyvízkezelésben már jelentős múlttal rendelkezik a finnországi FINNCHAIN OY. gyártói szabadalommal védett műanyagláncos kotró termékcsaládja. Cégünk szakember gárdájának sokéves szakmai tapasztalata ezen kotrók értékesítésében, beépítésében és beüzemelésében olyan együttműködési formát eredményezett, melynek nyomán 2017. október 2-tól a termékkör hazai kizárólagos képviseleti jogát mind új berendezésekre, mind pedig alkatrészellátásra a WAPPtech Kft. kapta meg.
„Mi a szabadalom tárgya és a műszaki megoldás igazi különlegessége?” – kérdezheti beruházó, tervező vagy üzemeltető. A kérdésre nagyon hosszasan és részletesen lehetne válaszolni, de az alábbiakban összefoglalt műszaki adatok már önmagukban is elegendők:
1. Fogaskerék helyett hajtó dob/kerék

A klasszikus fogaskerék kialakítással szakítva a hajtódob két, egymással szemben összeépített rozsdamentes körlemez, amelyek között csapok sora helyezkedik el horizontálisan. Ezekbe a csapokba „kapaszkodik” a lánc úgy, hogy minden rovátkába illeszkedik. Minden egyes csap erőt ad át, amely erő a lánc teljes szélességén érvényesül, ugyanakkor egyenes pályán tartja a láncot.
A hajtócsapok száma a berendezés típusától függ. A Z=11/HA200 típusúhoz 11, a Z=12/HA205 típusúhoz pedig 12.
A kerékcsapok kopásálló poliuretán borítással, és jó súrlódási tulajdonsággal rendelkeznek.
Egyedülálló műszaki megoldás, hogy a csapok közötti távolság változtathatóságával szabályozható a lánc belógása, gyakorlatilag egyszerűen kompenzálni lehet a lánc kopásából és esetleges nyúlásából eredő eltéréseket.
Ez a kialakítás azt is biztosítja, hogy mindig a legtöbb csap „működjön” a húzási folyamat során, vagyis a húzási/erőátviteli felület maximalizálásával csökken a kopás, ugyanakkor nő az élettartam.
2. Acéllánc helyett műanyaglánc

A gyártó a műanyag lánctípusokat kifejezetten a hajtó dobos lánchajtásra fejlesztette ki, hagyományos fogaskerekes hajtásra nem alkalmasak. A hajtókerék csapok, amelyekbe a láncszemek „kapaszkodnak” maximális méretűek, azért, hogy csökkentsék a lánc kopását. A láncszemek alsó részének sugara azonos, a szabadon futó, sima felületű vezetőkerekek sugarával. A vezető kerekek sima felülete és magas oldalszegélye csökkenti a kopás lehetőségét (nincsenek kopásra hajlamos fogak). A láncszemek nagy felületen érintkeznek a hajtókerékkel, hogy csökkenjen a felszíni nyomás és minimalizálódjon a lánc kopása.
A kotrólapátok közvetlenül kapcsolódnak a láncszemekhez. Semmilyen speciális csatlakozás nem szükséges.
A láncszemeket összekapcsoló csapszegnek T-fejű és önzáró kialakítása van, hogy teljesen besüllyedjen a láncszembe ugyanakkor megakadályozza annak elforgását. Ezek a szegek be vannak biztosítva zárópatenttel annak érdekében, hogy az extrém igénybevétel esetén is helyükön maradjanak.
Az alább megadott szakítószilárdságot független laboratórium tesztelte a gyártás után. Minden ezredik láncszemet külön kivizsgálnak.
Típus | Osztás (mm) | Törési terhelés (Kg) | Súly (Kg/m) | Láncszem anyaga | Csapszeg anyaga |
---|---|---|---|---|---|
HA200 | 198 | 2000* | 1 5 | Polyacetal | Polyamide |
HA205 | 206 | 3000* | 2,4 | Polyacetal | Polyamide |

3. Acéllapát helyett üvegszál erősítéses műanyag kotrólapátok
A FINNCHAIN kotrórendszerhez 5 különböző fajta kotrólapát létezik. Alkalmazása a medence alakjától, átmérőjétől vagy szélességétől és az iszap mennyiségétől/minőségétől függ.

A kotrólapátok szerkezeti anyagukat tekintve vegyesen tartalmaznak teljesen kezelt poliésztert, adalékanyagokat, töltőanyagokat és üvegrostot. Az üvegrosttartalom a kotrólapátokban 60-70%, hiszen ez az adalék biztosítja a lapátprofilok kívánt ellenállóképességét.
A lapátok élei úgy vannak kialakítva, hogy tökéletes illesztést biztosítsanak gumibetétek számára a kotró hatás maximális érvényesülése érdekében. Egy telepített kotrórendszerben jellemzően minden második lapát kap gumibetétet, azonban alkalmazástól függően szabadon változtatható a kiosztás.
Egy FINNCHAIN kotró rendszerben a kotrólapátok közti távolság jellemzően 5 m, de ettől eltérő is lehet, gyakorlatilag a feladat függvényében bármilyen egyéb távolság alkalmazható.
Lapát típusa | Méretek mm | Súly Kg/m | Keresztmetszet mm2 | Tehetetlenségi nyomaték | Poláris tehetetlenségi nyomaték mm4 | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1 mm4 | L2 mm4 | |||||
FC-190 | 190*71*2,5 | 2 | 1098 | 3337865 | 611 259 | 479 313 |
FC-200 | 200*100*2,5 | 2,6 | 1344 | 5724000 | 1 152 500 | 2 520 000 |
FC-220 | 220*120*3 | 4,1 | 2315 | 10 891 285 | 5 101 358 | 7 012 345 |
FC-300 | 300*100*2,5 | 3,2 | 1702 | 11 183 000 | 1 664 100 | 2 521 000 |
FC-310 | 310*120*3 | 5,3 | 2823 | 19 917 118 | 5 600 130 | 7 013 038 |

4. Acél tartószerkezet helyett műanyag vezetőkerék

A kerék teljesen szabályos kör formájú, szabadon futó, fogatlan, sima felületű, kopásra nem hajlamos. Oldala magasított, megakadályozva a lánc oldalirányú mozgását, csúszását.
Típus | Kerék átmérő (mm) | Kerékagy átmérő (mm) | Kerékagy hossza (mm) | Súly (Kg) | Anyag |
---|---|---|---|---|---|
FC-1P/76 | 450 | 76,1 | 125 | 4 | Nylon (Nyrim) |
FC-1P/80 | 450 | 80,1 | 125 | 4 | Nylon (Nyrim) |
FINNCHAIN műanyagláncos kotrótípusok
A. FELSZÍNI ÉS FENÉKKOTRÓ

Kotrórendszerek négyszögletes medencékhez katalógus »
A kotróláncok 4 lánckerékhez kapcsolódnak a medence 4 különböző pontján, a terelőlapátok megtisztítják a medence fenekét az iszaptól, és a medence végébe tolják eltávolításra. A felszínen, az ellenkező irányú mozgás során, a kotrólapátok a medence másik végébe tolják a habot.
B. FENÉKKOTRÓ

A kotróláncok 3 lánckerékhez csatlakoznak a medence oldalainál, a terelőlapátok megtisztítják a medence fenekét az iszaptól.
C. FENÉKKOTRÓ, LAMELLÁS ÜLEPÍTŐMEDENCÉBE

A kotróláncok 2 lánckerékhez csatlakoznak a medence oldalainál. A terelőlapátok a lánc mozgásával egyirányban megtisztítják a medret az iszaptól. A láncok a medence alsó részén mozognak, így a medence középső és felső része alkalmas a lamellák telepítésére.
D. FELSZÍNI KOTRÓ

A kotróláncok 2 lánckerékhez csatlakoznak a medence oldalainál a vízfelszín fölött. A gumi kotróéllel ellátott terelőlapátok lefölözik a felszínt és egy rámpán át eltávolítják a felúszott iszapot.
E. HOMOKFOGÓ

A homokfogóban a kotróláncok 2 lánckerékhez csatlakoznak a medence oldalainál, így a terelőlapátok eltávolítják a homokot a fenékről a zsompba.
A normál üvegszálas kotrólapátokat és a műanyag fenéksíneket ennél a változatnál nemesacél helyettesíti.
F. KERESZTIRÁNYÚ KOTRÓ

A keresztkotró eltávolítja az iszapot a zsompból.
G. KÖRKOTRÓ

A függőleges falfelületre telepített könnyed, ugyanakkor mégis erős műanyag kotrószerkezet a kialakításával egyszerűsíti a körmedencék kotrását. A rendszer minden eleme vízbe merül, csakis a hajtómotor található a medence oldalfalának tetején, így a fagyásveszély kizárt, és nehéz kotróhidak alkalmazására sincs szükség.
H. FINNFLOW
A gyártó Finnchain szabadalommal védett, saját fejlesztése, mely külső energia megtáplálás nélkül képes leválasztani, elvezetni az ülepítő rendszerekben jelentkező felúszó iszapot. Működési elve a vízáramlás és a vízszint-különbségek kihasználásán alapul. Mozgó alkatrészek és villamos berendezések nélküli kialakítása nemcsak energiahatékony működést, hanem minimális karbantartási szükségleteket is biztosít. Működéséről az alábbi linken található videó megtekintésével kaphat többlet információt.
A már üzemelő rendszerek esetén alkatrész beszállítási és karbantartási szolgáltatásokkal is állunk partnereink szíves rendelkezésére.