Műanyagláncos kotró berendezés

A hazai ipari-, ivó- és szennyvízkezelésben már jelentős múlttal rendelkezik a finnországi FINNCHAIN OY. gyártó szabadalommal védett műanyagláncos kotró termékcsaládja. Cégünk szakember gárdájának sokéves szakmai tapasztalata ezen kotrók értékesítésében, beépítésében és beüzemelésében olyan együttműködési formát eredményezett, melynek nyomán 2017. október 2.-tól a termékkör hazai kizárólagos képviseleti jogát mind új berendezésekre, mind pedig alkatrészellátásra a WAPPtech Kft. kapta meg.

„Mi a szabadalom tárgya és a műszaki megoldás igazi különlegessége?” – kérdezheti beruházó, tervező vagy üzemeltető. A kérdésre nagyon hosszasan és részletesen lehetne válaszolni, de az alábbiakban összefoglalt műszaki adatok már önmagukban is elegendők:

1. Fogaskerék helyett hajtó dob/kerék

Részleteket lásd Hajtókerék katalógus »

A klasszikus fogaskerék kialakítással szakítva a hajtó dob két, egymással szemben összeépített rozsdamentes kör lemez, amelyek között csapok sora helyezkedik el horizontálisan. Ezekbe a csapokba „kapaszkodik” a lánc úgy, hogy minden rovátkába illeszkedik. Minden egyes csap erőt ad át, amely erő a lánc teljes szélességén érvényesül, ugyanakkor egyenes pályán tartja a láncot.

A hajtócsapok száma a berendezés típusától függ. A Z=11/HA200 típusúhoz 11, a Z=12/HA205 típusúhoz pedig 12.

A kerékcsapok kopásálló poliuretán borítással és jó súrlódási tulajdonsággal rendelkeznek.

Egyedülálló műszaki megoldás, hogy a csapok közötti távolság változtathatóságával szabályozható a lánc belógása, gyakorlatilag egyszerűen kompenzálni lehet a lánc kopásából és esetleges nyúlásából eredő eltéréseket.

Ez a kialakítás azt is biztosítja, hogy mindig a legtöbb csap „működjön” a húzási folyamat során, vagyis a húzási/erőátviteli felület maximalizálásával csökken a kopás, ugyanakkor nő az élettartam.

2. Acél lánc helyett műanyaglánc

Részleteket lásd Műanyaglánc katalógus »

A gyártó által megtervezett műanyag lánctípusok kifejezetten a hajtó dobos lánchajtásra lettek kifejlesztve, hagyományos fogaskerekes hajtásra nem alkalmasak. A hajtókerék csapok, amikbe a láncszemek „kapaszkodnak” maximális méretűek, azért, hogy csökkentsék a lánc kopását. A láncszemek alsó részének sugara azonos, a szabadon futó, sima felületű vezető kerekek sugarával. A vezető kerekek sima felülete és magas oldal szegélye csökkenti a kopás lehetőségét (nincsenek kopásra hajlamos fogak). A láncszemek nagy felületen érintkeznek a hajtó kerékkel, hogy csökkenjen a felszíni nyomás és minimalizálódjon a lánc kopása.

A kotrólapátok közvetlenül kapcsolódnak a láncszemekhez. Semmilyen speciális csatlakozás nem szükséges.

A láncszemeket összekapcsoló csapszegnek T-fejű és önzáró kialakítása van, hogy teljesen besüllyedjen a láncszembe ugyanakkor megakadályozza annak elforgását. Ezek a szegek be vannak biztosítva záró patenttel annak érdekében, hogy az extrém igénybevétel esetén is helyükön maradjanak.

Az alább megadott szakítószilárdság független laboratóriumban lett tesztelve a gyártás után. Minden ezredik láncszem kerül külön kivizsgálásra.

TípusOsztás (mm)Törési terhelés (K)gSúly Kg/mLáncszem anyagaCsapszeg anyaga
HA2001982000*1 5PolyacetalPolyamide
HA2052063000*2,4PolyacetalPolyamide

I. kép – hajtó dob lánccal

3. Acél lapát helyett üvegszál erősítéses műanyag kotrólapátok

A FINNCHAIN kotrórendszerhez 5 különböző fajta kotrólapát létezik. Alkalmazása a medence alakjától, átmérőjétől vagy szélességétől és az iszap mennyiségétől/minőségétől függ.

Részleteket lásd Kotrólapátok katalógus »

A kotrólapátok szerkezeti anyagukat tekintve vegyesen tartalmaznak teljesen kezelt poliésztert, adalékanyagokat, töltőanyagokat és üveg rostot. Az üvegrost tartalom a kotrólapátokban 60-70%, hiszen ez az adalék biztosítja a lapát profilok kívánt ellenálló képességét.

A lapátok élei úgy vannak kialakítva, hogy tökéletes illesztést biztosítsanak a kotró hatás maximális érvényesülését elősegítő gumibetétek számára. Egy telepített kotrórendszerben jellemzően minden második lapát kap gumibetétet, azonban alkalmazástól függően szabadon változtatható a kiosztás.

Az egy FINNCHAIN kotró rendszerben a kotrólapátok közti távolság jellemzően 5m, de ettől eltérő is lehet, gyakorlatilag a feladat függvényében bármilyen egyéb távolság alkalmazható.

Lapát típusaMéretek
mm
Súly
Kg/m
Keresztmetszet
mm2
Tehetetlenségi nyomatékPoláris tehetetlenségi nyomaték mm4
L1 mm4L2 mm4
FC-190190*71*2,5210983337865611 259479 313
FC-200200*100*2,52,6134457240001 152 5002 520 000
FC-220220*120*34,1231510 891 2855 101 3587 012 345
FC-300300*100*2,53,2170211 183 0001 664 1002 521 000
FC-310310*120*35,3282319 917 1185 600 1307 013 038

II. kép – műanyag láncra rögzített kotrólapát

4. Acél tartószerkezet helyett műanyag vezető kerék

A kerék teljesen szabályos kör formájú, szabadon futó, fogatlan, sima felületű kopásra nem hajlamos. Oldala magasított, megakadályozva a lánc oldal irányú mozgását, csúszását.

TípusKerék átmérő (mm)Kerékagy átmérő (mm)Kerékagy hossza (mm)Súly (Kg)Anyag
FC-1P/7645076,11254Nylon (Nyrim)
FC-1P/8045080,11254Nylon (Nyrim)

FINNCHAIN műanyagláncos kotrótípusok

A. FELSZÍNÍ ÉS FENÉKKOTRÓ

Részleteket lásd Kotrórendszerek négyszögletes medencékhez katalógus »

A kotró láncok 4 lánckerékhez kapcsolódnak a medence 4 különböző pontján, a terelőlapátok megtisztítják a medence fenekét az iszaptól, és a medence végébe tolják eltávolításra. A felszínen, az ellenkező irányú mozgás során, a kotrólapátok a medence másik végébe tolják a habot.

B. FENÉKKOTRÓ

A kotróláncok 3 lánckerékhez csatlakoznak a medence oldalainál, a terelőlapátok megtisztítják a medence fenekét az iszaptól.

C. FENÉKKOTRÓ, LAMELLÁS ÜLEPÍTŐ MEDENCÉBE

A kotróláncok 2 lánckerékhez csatlakoznak a medence oldalinál. A terelőlapátok a lánc mozgással egyirányban megtisztítják a medret az iszaptól. Azért mert a láncok a medence alsó részén mozognak, a medence középső és felső része alkalmas a lamellák telepítésére.

D. FELSZÍNI KOTRÓ

A kotróláncok 2 lánckerékhez csatlakoznak a medence oldalinál, amelyek a vízfelszín fölé vannak telepítve. A gumi kotróéllel ellátott terelőlapátok lefölözik a felszínt és egy rámpán át eltávolítják a felúszott iszapot.

E. HOMOKFOGÓ

Részleteket lásd Homokfogó katalógus »

A homokfogóban, a kotróláncok 2 lánckerékhez csatlakoznak a medence oldalainál, így a terelőlapátok eltávolítják a homokot a fenékről a zsompba.

A normál üvegszálas kotrólapátokat és a műanyag fenéksíneket ennél a változatnál nemesacél helyettesíti.

F. KERESZTIRÁNYÚ KOTRÓ

A keresztkotró eltávolítja az iszapot a zsompból.

G. KÖRKOTRÓ

Részleteket lásd Körkotró katalógus »

A függőleges falfelületre telepített kotrószerkezet könnyed ugyanakkor mégis erős műanyagos kialakításával egyszerűsíti a körmedencék kotrását. A rendszer minden eleme vízbe merül, csakis a hajtómotor található a medence oldalfalának tetején, így a fagyásveszély kizárt, és nehéz kotróhidak alkalmazására sincs szükség.

H. FINNFLOW

A gyártó Finnchain szabadalommal védett, saját fejlesztése, mely külső energia megtáplálás nélkül képes leválasztani, elvezetni az ülepítő rendszerekben jelentkező felúszó iszapot. Működési elve a vízáramlás és a vízszint-különbségek kihasználásán alapul. Mozgó alkatrészek és villamos berendezések nélküli kialakítása nemcsak energiahatékony működést, hanem kedvező karbantartási szükségleteket is biztosít. Működéséről az alábbi linken található videó megtekintésével kaphat többlet információt.

Részleteket lásd FinnFlow katalógus »

A már üzemelő rendszerek esetén alkatrész beszállítási és karbantartási szolgáltatásokkal is állunk partnereink szíves rendelkezésére!